torstai 19. syyskuuta 2013

Hae minulle kuu taivaalta

On olemassa sanonta; hakea kuu taivaalta. Yleensä tällä tarkoitetaan, että pyytää mahdotonta asiaa, vaikka loppujen lopuksi kukaan tuskin oikeasti haluaa kuuta taivaalta. Vertauskuvana asiaa voi käännellä eritavoin. Kysymys kuuluukin; pyydätkö toiselta ihmiseltä jotakin, mitä et itse pystyisi tekemään?  Esimerkiksi usein halutaan, että toinen ihminen kertoo asiansa suoraan eikä valehtele, mutta teetkö itse niin, tai pystyisitkö tekemään samanlaisessa tilanteessa?

Joskus, ainakin puhumisen suhteen asiat voivat olla niin hankalia, ettei oikein tiedä, kuinka niitä pukisi sanoiksi. Ikävän asian sanomista voi vältellä, vaikka ei sitä haluaisi, mutta vastaanottajan on muistettava, millainen tilanne todellisuudessa on. Vastaanottajan reaktio määrittää myöskin sitä, kuinka vastaisuudessa asioita kerrotaan tai kerrotaanko.

 
Ethän siis pyydä minua sanomaan, että en halua sinua enää koskaan tavata sinua, jos et itse niin tuntiessasi pystyisi sitä itsekään minulle sanomaan.

Älä pyydä minua tekemään, sanomaan tai olemaan jotakin, mitä et itsekään pystyisi.

Älä pyydä minua hakemaan kuuta taivaalta, vaikka sen sinulle haluaisinkin lahjoittaa, mihin saisit sen mahtumaan? Minun sydämessäni olet suurempi kuin kokonainen kuu ja taivas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti